Wszystko o “ok zeszycie”

Witam serdecznie, nazywam się Katarzyna Głowacka. Z wykształcenia jestem nauczycielem, oligofrenopedagogiem i logopedą. Pracuję w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Mielcu – tutaj też uczę historii, wspomagam pracę dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, prowadzę indywidualne zajęcia logopedyczne i jestem wychowawcą najlepszej klasy pod słońcem – klasy V a. Ponadto jestem liderem w programie Nauczycielska Akademia Internetowa (NAI) realizowany w ramach Placówki doskonalenia nauczycieli Centrum Edukacji Obywatelskiej. Nauczycielska Akademia Internetowa wspiera szkoły we wprowadzanej przez MEN reformie oświaty. Moja szkoła natomiast pogłębia wiedzę z oceniania kształtującego – po ukończeniu kursu placówka otrzyma tytuł „Szkoła ucząca się”.

Z zeszytem OK pracuję już drugi rok. Swoją przygodę z OK zeszytem rozpoczęłam od czasu, kiedy zaczęłam uczyć historii. Zostałam zainspirowana zeszytem koleżanki, która jest nauczycielem wczesnoszkolnym. Nie mogłam wyjść z podziwu obserwacji lekcji, gdzie uczniowie samodzielnie wykonywali notatki graficzne, ozdabiali, kolorowali, rysowali – tworzyli swoją własną skarbnicę wiedzy! Pomyślałam sobie – ja też chce pracować z Ok zeszytem i stało się… Teraz nie wyobrażam sobie pracy bez tego istotnego elementu.

1. Co to jest Ok zeszyt?

Jest to prowadzony przez ucznia zeszyt, który zawiera prace, notatki, mapy myśli dziecka ale również informacje nauczyciela – oceny sumujące i informacje zwrotne. Ok zeszyt to nie jest zwykły zeszyt! To wytwór wyobraźni i kreatywności dziecka. Zawiera bardzo ważne elementy, m.in.:

– cel – uczeń ma świadomość do czego dążą zaplanowane działania nauczyciela;

– nacobezu (kryteria sukcesu) – uczeń może monitorować swój stan wiedzy, wie również na co nauczyciel będzie zwracał uwagę np. podczas sprawdzania sprawdzianu.

– ocena koleżeńska – uczeń wczuwa się w rolę nauczyciela oceniając kolegę/ koleżankę z klasy.

– samoocena – uczy obiektywnego spojrzenia na siebie ale również jest informacją dla nauczyciela (zielone światło – wszystko wiem, zrozumiałem; żółte światło – muszę jeszcze popracować, uzupełnić ewentualne braki; czerwone światło – nie zrozumiałem tematu, sprawia mi to trudność).

– informacja zwrotna nauczyciela, coś co pomaga się uczyć – (dwie gwiazdki jedno życzenie) – nauczyciel docenia ucznia za elementy pracy, które wykonał poprawnie, pokazuje kwestie, które wymagają poprawy, nad czym uczeń musi jeszcze popracować oraz w jaki sposób należy to poprawić – w jakim kierunku podążać;

– mapy myślowe ucznia związane z tematem;

– własne refleksje;

– podsumowanie.

          2. Kto może pracować z zeszytem ok?

Z zeszytem ok może pracować każdy nauczyciel, który zdecyduje się  do prowadzenia nietuzinkowych lekcji, wypełnionych uśmiechem, zabawą, zadowoleniem ucznia i szczególnie nauką. Na moich lekcjach staram się w różny sposób budzić zainteresowanie historią. Dążę do tego, żeby uczniowie się nią bawili. Każdy uśmiech dziecka na lekcji historii, las rąk, mnóstwo pytań, zainteresowanie i ciekawość napędza mnie do pracy i niesamowicie motywuje. A wszystko to za sprawą elementów oceniania kształtującego, ok zeszytu i pozytywnego nastawienia ☺

           3. Jaki jest cel prowadzenia ok zeszytu.

Moim zdaniem głównym celem prowadzenia ok zeszytów jest chęć ułatwienia dziecku uczenia się. Ok zeszyt jest jedną z najlepszych metod ułatwiającą naukę. Jest miejscem, gdzie zgromadzone są wszystkie materiały z lekcji, własne notatki, przemyślenia zebrane w trakcie zajęć. Nauka z ok zeszytem jest znacznie łatwiejsza niż przy wykorzystaniu książki, jak twierdzą moi uczniowie ☺

           4. Czy trzeba mieć jakieś szkolenia, aby wprowadzić taki zeszyt na lekcjach.

Tak jak pisałam powyżej, ok zeszyt może wprowadzić każdy nauczyciel, który szuka innowacyjnych metod nauczania. Osobiście uważam, że nie trzeba mieć żadnych szkoleń, które pozwolą nam wykorzystywać ok zeszyt na lekcjach. Niemniej jednak szkolenia dotyczące oceniania kształtującego, pozwolą nam z większą świadomością wykorzystywać elementy okeja na lekcjach, w tym też ok zeszyt.

          5. Jakie są plusy nauki z ok zeszytem?

Jest wiele plusów dotyczących ok zeszytu, wymienię kilka najważniejszych. Pewnie będę się powtarzała ale dzięki ok zeszytowi:

– uczeń się uczy a nie jest nauczany

– ok zeszyt jest zeszytem ucznia a nie nauczyciela;

– w jednym miejscu zawiera najważniejsze informacje dotyczące działu;

– towarzyszy uczniowi w procesie uczenia się;

– pobudza kreatywność i wyobraźnię.

          6. Czy widzi Pani jakieś minusy w pracy z ok. zeszytem?

Śmiało mogę powiedzieć, że nie. Absolutnie nie widzę żadnych minusów. Nie zamieniłabym tej formy prowadzenia zeszytu na żadną inną, myślę, że moi uczniowie również ☺

          7. Jak dzieci reagują na pracę w ten sposób?

W tym momencie mogę powiedzieć, że dzieciaki nie wyobrażają sobie lekcji bez ok zeszytu. Nikomu nie trzeba przypominać o jego prowadzeniu. Niesamowite jest to, że uczniowie upominają się o elementy oceniania kształtującego, które zamieszczają w swoich ok zeszytach, kiedy nauczyciel o nich zapomni. Ok zeszyt to przyjemność a nie przykry obowiązek, a to jest chyba najważniejsze.

          8. Za co Pani sobie ceni ok zeszyt?

Z perspektywy nauczyciela historii – przedmiotu, który nie należy do łatwych. Ilość informacji, wydarzeń, skutków i przyczyn bitew, i w końcu daty sprawiają, że uczniowie mogą czuć się przytłoczeni i znudzeni. Dlatego też, staram się zmieniać stereotypy i wciąż szukam ciekawych rozwiązań na interesujące lekcje historii – tu idealnie sprawdza się ok zeszyt. Notujemy, robimy mapki myśli, rysujemy komiksy, wykonujemy lapbooki, a wszystko to w jednym miejscu. Dzięki ok zeszytom i elementom oceniania kształtującego moja lekcja jest uporządkowana za sprawą czego stoi cel i nacobezu do lekcji. Każdemu chciałabym gorąco polecić formę zmiany „zwykłego” zeszytu na ok zeszyt – spróbujcie a zakochacie się od pierwszego razu ☺

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Leon konkursy
Ogólnopolski konkurs
Regulamin konkursu Leon

Zaprojektowane dla Leon Ogólnopolski konkurs przedmiotowy. Wszelkie prawa zastrzeżone.