Nauczyciel każdego dnia obserwuje, jak pracują jego podopieczni. Jednym z jego zadań jest nauczenie dziecka prawidłowej organizacji na miejscu pracy, a w ślad za tym – organizacji samej pracy. A wygląd miejsca, przy którym siedzą uczniowie jest tak różny, jak różni są oni sami. Bywa tak, że na ławce jednego ucznia panuje idealny ład i porządek, każdy przybór jest za każdym razem po użyciu odkładany na miejsce, a zeszyt leży w idealnej linii od boku ławki, równolegle do podręcznika, a długopisu nigdy nie trzeba szukać.
Okazuje się, że owo miejsce jest przedmiotem całkiem poważnych badań naukowych. Okazuje się, że tępiony bałagan jest bardziej twórczy i wyzwala większą kreatywność niż idealny ład i uporządkowanie. Dlaczego tak się dzieje?
Podobno tylko geniusz jest w stanie ogarnąć chaos, który jest na jego miejscu pracy, a on sam nie nazywa tego bałaganem, tylko… twórczym nieładem. Nadmierna kontrola nad przedmiotami jest związana z charakterem uporządkowanym i niezwykle zdyscyplinowanym, ale przez to… odtwórczym. Armagedon na ławce może wskazywać, że uczeń ma trudności z ustalonymi normami i ograniczeniami, ale przy tym jest otwarty, kreatywny i myśli nietuzinkowo.
Naukowcy twierdzą, że towarzyszący nam nieład pozwala znaleźć zastosowanie dla rzeczy w sposób, w jaki normalnie nie zostałyby potraktowane. Wystarczy dzieciom dać do ręki kilka patyków i rolkę papieru, a wzorem McGywera stworzą z tego łódź podwodną i to na dodatek z elementami statku kosmicznego Enterprise. Prym w takim działaniu będą wiodły dzieci, które są uznane za bałaganiarzy i twórców chaosu. Ale czyż nie właśnie tym dzieciom przyszłyby do głowy najbardziej nieoczekiwane pomysły, nierzadko rodzące się pod presją? Pamiętam sytuację, gdy w szkole trzeba było z patyczków i plasteliny budować szkielety brył. Jedna z dziewczynek zgubiła część wyposażenia w czeluściach zabałaganionego plecaka i jeden z patyczków zastąpiła kawałkiem włóczki wyciągniętej z szalika! Oczywiście nie pochwalam destrukcji garderoby, ale podziwiam za kreatywne myślenie, na dodatek – skuteczne.
Oczywiście nie należy tu iść w żadną ze skrajności. Na ławce nie powinno być układu rodem z laboratorium, ale unikajmy także skutków trąby powietrznej. Bo kreatywność kreatywnością, ale warto, żeby lekcja nie upłynęła co poniektórym na szukaniu tego nieszczęsnego długopisu…
Zaprojektowane dla Leon Ogólnopolski konkurs przedmiotowy. Wszelkie prawa zastrzeżone.